Witlof koken

Witlof Koken

Witlof koken, of rauw bereiden in een heerlijke witlofsalade.

Een groentesoort die niet het gehele jaar door van Nederlandse bodem te verkrijgen is, maar wel bekend staat als één van de meest gezonde groentesoorten.

Een groentesoort ook, die enorm veelzijdig is. Witlof kan je namelijk rauw eten, bijvoorbeeld als salade, de witlofbladeren kan je gebruiken als een lepel met daarop een salade of saus, je kunt de witlof koken, en bijvoorbeeld met een sausje eten. Je kunt de groente bakken, braden, grillen en in de oven toebereiden. Overigens, en dat is natuurlijk weer typisch Nederlands, ook witlof kun je als een stamppotgroente gebruiken.

Een makkelijke groente

Witlof koken is in het geheel niet moeilijk, en is ook snel gedaan, ook de andere bereidingswijzen zijn simpel, of net zo moeilijk als je het recept wilt maken.

Dat je witlof op verschillende manieren kunt gebruiken, dat kan je onder andere aan de verschillende recepten zien, die hier verzameld zijn.

Eerst schoonmaken

Als je witlof wilt koken, of op een andere manier bereiden, moet je vanzelfsprekend eerst de witlof eerst schoonmaken, hoewel dat voordat je de groente koopt al voor een groot gedeelte is gedaan. De wortel wordt er namelijk al afgesneden voordat de groente naar de winkel gaat, en deze wordt vaak hergebruikt.

Allereerst moet je bruine, of verkleurde bladeren van de witlofstronk verwijderen. Die kun je als het ware heel makkelijk lostrekken, of afpellen.

Het allerbeste kun je ook een stuk van de voet afsnijden, dat is de kant waar de witlofbladeren vastzaten aan de wortel. Is deze voet schoon, dan hoeft dat niet persé, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Ook het binnenste van de voet kan je eventueel uit de stronk snijden met een scherp mesje, want dit gedeelte van de witlof kan soms ietwat bitter smaken.

Overigens, als de bladeren al wat groen aan het worden zijn, dan kun je die gedeelten ook beter afsnijden, want ook dat kan wat bitter smaken.

Beter is nog, om dat soort witlof niet te kopen, want normale witlofbladeren behoren gewoon wit te zijn, en ietwat gelig, wat dan ook niet zo erg is.

De groente bereiden

Hoe witlof bereiden? Dat hangt veel van het betreffende recept af.

Wil je de witlof koken, dan hoef je alleen de groente in ongeveer 15 minuten te koken. Daarna kan de groente gegeten worden, of gebruikt worden in een verdere bereiding.

Vaak hoor je mensen zeggen dat door de witlof te koken, de bittere smaak afneemt. Dat is op zich wel waar, maar door het koken veranderd de smaak van de groentesoort in het algemeen, en voor veel recepten is het belangrijk om nu juist de verse smaak van de ongekookte witlofbladeren te gebruiken.

Een andere regel, kun je wel helpen de bittere smaak te beperken.

Eigenlijk kun je simpel stellen dat hoe groter de witlofstronk is, hoe meer kans je hebt dat de groente een bittere smaak heeft. Dat is ook van toepassing op witlofbladeren die al groen worden, of bladeren met veel geel. En daar gaat hem om bij witlof koken, het hoort heerlijk te zijn.

Wil je dus in plaats van de witlof koken, de groente rauw gebruiken, dan kun je het beste kleine stronken gebruiken. Die smaken minder bitter. Dus bijvoorbeeld in een witlofsalade, maar ook als je de witlofstronk in ham en kaas wilt rollen, en in de oven wilt garen.

Gekookt of anders bereiden?

Natuurlijk kan je witlof koken, maar ook op haast op alle andere manieren bereiden. Want zoals al geschreven is witlof een zeer adwisselende groente.

Maar hoe kan je dat het best doen:

  • Witlof koken
    Een prima manier om witlof wat minder bitter te krijgen is inderdaad de groente koken. Ongeveer 15 minuten, vanaf het moment dat het water kookt, heb je nodig. Een scheutje melk aan het water toevoegen zal overigens nog meer de bitterheid tegen gaan. Maar jonge witlog nemen blijft de beste methode, en de stronk verwijderen. Het is immers een smaak die bij deze groente hoort.
  • Witlof uit de oven
    Toch wel de meest gebruikte manier om deze groente te bereiden. En dat kun je ook wel een beetje zien aan het aantal recepten waarbij de oven gebruikt wordt.
    Bijvoorbeeld witlof met ham en overbakken met kaas, maar ook aan een quiche of een witloftaart. Kijk maar eens tussen de recepten die we hier op deze site hebben opgenomen.
  • Salade maken
    Ook rauw kun je witlof erg goed gebruiken, maar dan moet je de enigszins bittere smaak wel voor lief nemen. Gebruik dus altijd jonge stronkjes voor een salade.En daarbij kun je eigenlijk elke soort salade maken die je maar wilt. Durf dus ook gerust te experimenteren, en ga ook rustig eens een stapje verder dan een witlofsalade met stukjes appel er door heen.De groente leent zich zelfs om in een salade simpelweg de sla te vervangen door witlof, en kan dus ook gewoon met een dressing worden aangemaakt.
  • Stoven
    Stoven, maar ook in de airfryer, kan ook bij witlof. Zie het maar als ongeveer hetzelfde effect als bij het koken. Alleen blijven de bladeren bij het stoven vaak wat knapperiger. Datzelfde, nog gezonder, krijg je ook als je een airfryer gebruikt.Er zijn tegenwoordig zelfs al speciale recepten voor witlof in de airfryer.
  • Roerbakken en BBQ
    Net als bijna alle andere groente, kun je witlof goed roerbakken. Daarbij kun je hele bladeren gebruiken, maar vaak is het lekkerder om de bladeren wat kleiner te snijden.Roerbakken kun je vanzelfsprekend ook in de wok, waarbij je ook andere groenten kunt toevoegen. Probeer het maar eens uit, en roerbak met bijvoorbeeld asperges. Of andere groenten.De BBQ is ook een methode die prima kan, alleen is het handig en verstandig om in dat geval de gehele stronk op de BBQ te leggen. Ook daarbij dan wel weer het advies om geen grote stronken te gebruiken, maar kleine. Het komt de smaak alleen maar ten goed.

    Gebruik je een BBQ leg de stronken dan niet tussen het vlees zodat de smaak van het vlees niet in de witlofstronk trekt. Je kunt vanzelfsprekend wel gelijkertijd andere groenten, zoals bijvoorbeeld maiskolven, op de BBQ leggen.

  • Witlofstamppot
    Misschien het minst toegepast, en dat is eigenlijk jammer, want witlof is een prima groente om stamppot van te maken. En moeilijk is het eigenlijk al helemaal niet.
    Gebruik bijvoorbeeld een recept voor preistamppot, of aspergestamppot, en veravng de groente door witlof. Wel in stukken snijden vooraf.

Is deze groente gezond?

Dat is eigenlijk een understatement. Nu zou je graag willen aannemen dat alle groenten gezond zijn, maar witlof staat daarbij wel ergens bovenaan de lijst met gezonde dingen.

Witlof bevat bijvoorbeeld maar liefst:

  1. Veel vitamine C
  2. Vitamine B1 en B2
  3. Kalium
  4. Calcium
  5. IJzer

Wat betreft de vitamine C, er wordt altijd gesteld dat je regelmatig sinaasappels moet eten, maar vaak deze groente eten doet minstens hetzelfde.

Daarbij komt nog dat een stronk witlof erg caloriearm is, geen vetten bevat, en per 100 gram heeft deze groente maar een half gram koolhydraten.

Je kunt dus rustig stellen dat deze groente bijzonder gezond is, en zelfs bij uitstek geschikt voor diëten. Daarbij moet je er dan wel van uit gaan dat je aan de recepten die je wilt maken, niet al te veel andere ingrediënten moet toevoegen die wel veel koolhydraten of vetten bevatten.

Maar als je een beetje oplet, zal ook dat wel meevallen.

Rauw eten is altijd gezond, en let vooral op bij het koken er op dat je zo kort mogelijk kookt. Zodat veel van deze gezondheid in de witlof blijft zitten. En dus niet met het kookwater wordt weggegooid.

Advertentie

Witlof koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving:
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced Witlof
Price: 1 kilo

Directions:
Witlof koken, of rauw bereiden in een heerlijke witlofsalade. Een groentesoort die niet het gehele jaar door van Nederlandse bodem te verkrijgen is, maar wel bekend staat als één van de meest gezonde groentesoorten. Een groentesoort ook, die enorm veelzijdig is. Witlof kan je namelijk rauw eten, bijvoorbeeld als salade, de witlofbladeren kan je gebruiken als een lepel met daarop een salade of saus, je kunt de witlof koken, en bijvoorbeeld met een sausje eten. Je kunt de groente bakken, braden, grillen en in de oven toebereiden. Overigens, en dat is natuurlijk weer typisch Nederlands, ook witlof kun je als een stamppotgroente gebruiken. Een makkelijke groente Witlof koken is in het geheel niet moeilijk, en is ook snel gedaan, ook de andere bereidingswijzen zijn simpel, of net zo moeilijk als je het recept wilt maken. Dat je witlof op verschillende manieren kunt gebruiken, dat kan je onder andere aan de verschillende recepten zien, die hier verzameld zijn. Eerst schoonmaken Als je witlof wilt koken, of op een andere manier bereiden, moet je vanzelfsprekend eerst de witlof eerst schoonmaken, hoewel dat voordat je de groente koopt al voor een groot gedeelte is gedaan. De wortel wordt er namelijk al afgesneden voordat de groente naar de winkel gaat, en deze wordt vaak hergebruikt. Allereerst moet je bruine, of verkleurde bladeren van de witlofstronk verwijderen. Die kun je als het ware heel makkelijk lostrekken, of afpellen. Het allerbeste kun je ook een stuk van de voet afsnijden, dat is de kant waar de witlofbladeren vastzaten aan de wortel. Is deze voet schoon, dan hoeft dat niet persé, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Ook het binnenste van de voet kan je eventueel uit de stronk snijden met een scherp mesje, want dit gedeelte van de witlof kan soms ietwat bitter smaken. Overigens, als de bladeren al wat groen aan het worden zijn, dan kun je die gedeelten ook beter afsnijden, want ook dat kan wat bitter smaken. Beter is nog, om dat soort witlof niet te kopen, want normale witlofbladeren behoren gewoon wit te zijn, en ietwat gelig, wat dan ook niet zo erg is. De groente bereiden Hoe witlof bereiden? Dat hangt veel van het betreffende recept af. Wil je de witlof koken, dan hoef je alleen de groente in ongeveer 15 minuten te koken. Daarna kan de groente gegeten worden, of gebruikt worden in een verdere bereiding. Vaak hoor je mensen zeggen dat door de witlof te koken, de bittere smaak afneemt. Dat is op zich wel waar, maar door het koken veranderd de smaak van de groentesoort in het algemeen, en voor veel recepten is het belangrijk om nu juist de verse smaak van de ongekookte witlofbladeren te gebruiken. Een andere regel, kun je wel helpen de bittere smaak te beperken. Eigenlijk kun je simpel stellen dat hoe groter de witlofstronk is, hoe meer kans je hebt dat de groente een bittere smaak heeft. Dat is ook van toepassing op witlofbladeren die al groen worden, of bladeren met veel geel. En daar gaat hem om bij witlof koken, het hoort heerlijk te zijn. Wil je dus in plaats van de witlof koken, de groente rauw gebruiken, dan kun je het beste kleine stronken gebruiken. Die smaken minder bitter. Dus bijvoorbeeld in een witlofsalade, maar ook als je de witlofstronk in ham en kaas wilt rollen, en in de oven wilt garen. Witlof koken of anders bereiden? Natuurlijk kan je witlof koken, maar ook op haast op alle andere manieren bereiden. Want zoals al geschreven is witlof een zeer adwisselende groente. Maar hoe kan je dat het best doen: Witlof koken Een prima manier om witlof wat minder bitter te krijgen is inderdaad de groente koken. Ongeveer 15 minuten, vanaf het moment dat het water kookt, heb je nodig. Een scheutje melk aan het water toevoegen zal overigens nog meer de bitterheid tegen gaan. Maar jonge witlog nemen blijft de beste methode, en de stronk verwijderen. Het is immers een smaak die bij deze groente hoort. Witlof uit de oven Toch wel de meest gebruikte manier om deze groente te bereiden. En dat kun je ook wel een beetje zien aan het aantal recepten waarbij de oven gebruikt wordt. Bijvoorbeeld witlof met ham en overbakken met kaas, maar ook aan een quiche of een witloftaart. Kijk maar eens tussen de recepten die we hier op deze site hebben opgenomen. Salade maken Ook rauw kun je witlof erg goed gebruiken, maar dan moet je de enigszins bittere smaak wel voor lief nemen. Gebruik dus altijd jonge stronkjes voor een salade.En daarbij kun je eigenlijk elke soort salade maken die je maar wilt. Durf dus ook gerust te experimenteren, en ga ook rustig eens een stapje verder dan een witlofsalade met stukjes appel er door heen. De groente leent zich zelfs om in een salade simpelweg de sla te vervangen door witlof, en kan dus ook gewoon met een dressing worden aangemaakt. Stoven Stoven, maar ook in de airfryer, kan ook bij witlof. Zie het maar als ongeveer hetzelfde effect als bij het koken. Alleen blijven de bladeren bij het stoven vaak wat knapperiger. Datzelfde, nog gezonder, krijg je ook als je een airfryer gebruikt.Er zijn tegenwoordig zelfs al speciale recepten voor witlof in de airfryer. Roerbakken en BBQ Net als bijna alle andere groente, kun je witlof goed roerbakken. Daarbij kun je hele bladeren gebruiken, maar vaak is het lekkerder om de bladeren wat kleiner te snijden.Roerbakken kun je vanzelfsprekend ook in de wok, waarbij je ook andere groenten kunt toevoegen. Probeer het maar eens uit, en roerbak met bijvoorbeeld asperges. Of andere groenten. De BBQ is ook een methode die prima kan, alleen is het handig en verstandig om in dat geval de gehele stronk op de BBQ te leggen. Ook daarbij dan wel weer het advies om geen grote stronken te gebruiken, maar kleine. Het komt de smaak alleen maar ten goed. Gebruik je een BBQ leg de stronken dan niet tussen het vlees zodat de smaak van het vlees niet in de witlofstronk trekt. Je kunt vanzelfsprekend wel gelijkertijd andere groenten, zoals bijvoorbeeld maiskolven, op de BBQ leggen. Witlofstamppot Misschien het minst toegepast, en dat is eigenlijk jammer, want witlof is een prima groente om stamppot van te maken. En moeilijk is het eigenlijk al helemaal niet. Gebruik bijvoorbeeld een recept voor preistamppot, of aspergestamppot, en veravng de groente door witlof. Wel in stukken snijden vooraf. Is deze groente gezond? Dat is eigenlijk een understatement. Nu zou je graag willen aannemen dat alle groenten gezond zijn, maar witlof staat daarbij wel ergens bovenaan de lijst met gezonde dingen. Witlof bevat bijvoorbeeld maar liefst: Veel vitamine C Vitamine B1 en B2 Kalium Calcium IJzer Wat betreft de vitamine C, er wordt altijd gesteld dat je regelmatig sinaasappels moet eten, maar vaak deze groente eten doet minstens hetzelfde. Daarbij komt nog dat een stronk witlof erg caloriearm is, geen vetten bevat, en per 100 gram heeft deze groente maar een half gram koolhydraten. Je kunt dus rustig stellen dat deze groente bijzonder gezond is, en zelfs bij uitstek geschikt voor diëten. Daarbij moet je er dan wel van uit gaan dat je aan de recepten die je wilt maken, niet al te veel andere ingrediënten moet toevoegen die wel veel koolhydraten of vetten bevatten. Maar als je een beetje oplet, zal ook dat wel meevallen. Rauw eten is altijd gezond, en let vooral op bij het koken er op dat je zo kort mogelijk kookt. Zodat veel van deze gezondheid in de witlof blijft zitten. En dus niet met het kookwater wordt weggegooid. ...

Published onvr okt 13 by